torstai 2. kesäkuuta 2011

Torinon käärinliina onkin Leonardo da Vincin luomus?


Katsoin nimittäin juuri äsken kolmoselta sellaisen dokumentin, jossa niin väitettiin ja minähän uskon aina edelliseen puhujaan.

Viimeksi kun asiaa googlailin vajaa kymmenen vuotta sitten kallistuin muistaakseni juuri ja juuri myös myöhemmän alkuperän puolelle, vaikka kankaassa väitettiin olevan Jeesuksen aikaisia siitepölyjä, radiohiiliajoitus olisi väärä jne.

Nyt tv-dokumentissa tuotiin esille minulle uusia todisteita ja annettiin uskottava kokonaiskuva aiheesta: Leonardo da Vinci teki Jeesus-hahmon Savoy-suvulle Camera Obscuralla vanhalle pellavakankaalle, johon oli sivelty hopeasulfaattia tms., tavallaan ensimmäisen valokuvan. Hieman himmeän mutta sellaisenaan uskottavan. Hän valotti erikseen samalle kankaalle sekä selkäpuolen, etupuolen ja pään, jonka mallina hän käytti omaa päätään.

Käsityksemme siis sekä täydellisestä naisesta (Mona Lisa) ja Jeesuksen tai Jumalan hahmosta pohjautuvat samaan malliin: tekijään itseensä eli Leonardo da Vinciin. Mona Lisan kasvojen suhteiden identtisyys da Vincin ja käärinliinan hahmon kanssa on myös todistus siitä, että da Vinci teki käärinliinaesityksenkin. Tosin da Vinci etsi tyypillisen ihmiskasvon mittasuhteita ja ne sopivat aika moneen.

Tekotapa selittää mainiosti sen, että Torinon käärinliinan hahmossa on pieniä anatomisia suhdevirheitä, esimerkiksi pää on asemoitu ja suhteistettu vartaloon nähden hieman väärin. Toisaalta tekotapa selittää kasvojen ja ruumiin kapeuden, koska käärinliinoihin kolmiulotteinen malli olisi hahmottunut huomattavasti leveämpänä palloefektin takia.

Suorastaan uskomaton pilailija tuo da Vinci. Niinpä ehkä minun pitää vielä kysyä toinen mielipide vaikkapa täältä ja katsoa dokumentti, joka todistanee käärinliinan sittenkin ihmeeksi. Petri Paavola ja dosentti Hiltunen näyttävät olevan hieman harhapoluilla molemmat.

Da Vinci -teoriaa vastaan on sanottu olevan mm. sen, että hopeaa ei ole havaittu kankaasta ja valokuvia ei osattu tehdä ennen kuin 1800-luvulla. Ei pidä unohtaa myöskään mahdollisuutta, että kuva syntyi säteilyn vaikutuksesta siinä vaiheessa, kun ne valkopukuiset tyypit menivät Jeesuksen haudalle ja säde vetäisi kaikki takaisin avaruusalukseen.

12 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Eipäs ole

Anonyymi kirjoitti...

Voi hyvinkin olla.

Anonyymi kirjoitti...

Teoria Torinon käärinliinasta Leonardo da Vincin tuotoksena ns. camera obscura – tekniikalla on suurta yleisöä kiehtova ja maallikoille loogisesti vakuuttava, paremman puutteessa - kun ei tahdo mitenkään sietää ajatusta siitä, että kyseessä saattaisikin olla aito artefakti ja kuvajainen 2000 vuoden takaa ja vieläpä itsensä Jeesuksen käärinliina.
TV:ssä esitetty dokumentti ei ole tuore eikä valaise mitään uutta, joka olisi vastikään tuotu esiin Torinon käärinliinasta tässä suhteessa. Dokumentin tiedot nojaavat käytännöllisesti katsoen yhteen lähteeseen, vapaamuurarien Lynn Pickett ja Clive Princen ”kohukirjaan” Turin Shroud: how Leonardo da Vinci Fooled History, joka julkaistiin ensi kerran jo vuonna 1994. Kirjan tiedot ovat nykytietämykseen nähden niin ”eilispäivää” kuin suinkin, mikä viilentävänä suihkuna tämän teorian intoilijoille tässä kerrottakoon. Kyseiset ”muurarit” ovat tunnettu ”tutkijapari”, jotka koppaavat raflaavia teemoja myydäkseen vähän aikaa kirjojaan. Niiden yksityiskohdat eivät kestä lähempää monitieteellistä tarkastelua, etenkään siihen nähden mitä nykyisin tiedämme Torinon käärinliinasta. Tällä hetkellä ei yksikään väärennösteoria enää kestä millään muodoin sen massiivisen evidenssin edessä mikä todistaa sen aitoutta.
Em. camera obscura – teorian skenaarioissa unohdetaan eräs hyvin olennainen seikka: nimittäin se, että kyseessä on yhtenäinen liki 4,5 pitkä kangas, jossa on vastakkaiset ruumiskuvat edestä ja takaa. Teorian mallinnoksissa esitetään puolestaan heijastekuva ainoastaan etupuolen kuvahahmoa varten. Näin sitä ei oltaisi kuitenkaan voitu valmistaa, edes teoriassa. Nämä kuvajaiset sopivat anatomisesti täydelleen toisiinsa, joten ne olisi täytynyt tehdä enemmän tai vähemmän yhtäaikaisesti, joko kankaan roikkuessa korkeassa huoneessa vertikaalisesti tai yhtä isossa tilassa horisontaalisesti. Jos kyseessä olisi maalaus, niin kuin usein myös on esitetty, pitäisi huomioida mm. seuraavaa:
korkealaatuinen printteri painaa musteväriä n. 1200 pikseliä tuumaa kohden, jotka ovat halkaisijaltaan n. 60 mikrometriä, kun ne käärinliinalla ovat ainoastaan n. 15 mikrometriä eli osapuilleen ihmisen hiusten vahvuisia. Teoriassa käärinliinakuvan maalaus onnistuisi tämä fakta huomioiden ehkä siten, että olisi olemassa tietokoneohjattu robottikäsi, johon olisi kiinnitetty ”pensseli” jossa olisi vain yksi ainoa karva ja se liikkuisi sivusuunnassa edestakaisin kelkalla, joka täplittäisi yhtä aikaa etu- ja selkäpuolen kuvaa pikseli kerrallaan useita vuorokausia keskeytyksettä ja erehtymättömällä tarkkuudella niin, että ne muodostavat anatomisesti realistiset vastakappaleensa. Kuvan ”maalaaminen” edellyt-täisi lisäksi pitkää etäisyyttä, koska sen hahmottaminen ei muuten onnistuisi. Sen olemus muistuttaa nimittäin chiaroscuro-tekniikkaa, jossa valon ja varjon hämy häipyy taustaansa.

Dosentti Juha Hiltunen

Anonyymi kirjoitti...

Hienoa, kiitoksia seikkaperäisestä kommentista da Vinci-teoriaan! Tosiaan Sorensenin mukaan sellaista on esitetty jo 1996. Siinä kuitenkin otetaan kivasti huomioon tuo palloefekti. Oikeastaan ruumiin ympäri käärittyyn käärinliinaan ei voi syntyä noin kapeakasvoista kuvaa. Ehkä toistensa kanssa yhteensopivien ruumispuoliskojen valokuvaus olisi jotenkin mahdollista.

PV

Anonyymi kirjoitti...

Todellakin. Torinon käärinliina todistaa nimenomaan tilapäisestä hautauskäytännöstä ei perijuutalaisesta seitsenvaiheisesta rituaalista, joka olisi pitänyt tehdä jos aika olisi antanut myöden. Se vahvistaa evankeliumeissa mainitun sapatinaluskiireen. Siksi vainajan ylle asetettiin hautaliina ikään kuin lakanaksi, sitä ei mitenkään kääritty ja näin ollen siihen on voinut syntyä juuri sellainen kuvajainen kuin siinä on.

Dosentti Juha Hiltunen

Anonyymi kirjoitti...

Okei, pitäisi siis tutkia edelleen lisää kankaan keskiosia. Onko se todella vanhempaa kuin reunat, onko siellä hopeaa yms. Da Vinci -teoria on vain yksi mielikuvituksellinen hypoteesi, mikä kuitenkin selittäisi monta seikkaa. Ja on kaikin puolin raflaava.

PV

Anonyymi kirjoitti...

Siinäpä se, "raflaava". Todellisuus on kuitenkin useimmiten tarua ihmeellisempää ja etenkin William Ockamilaisen logiikkaa soveltaen samalla hämmästyttävän järkeen käypää. Da Vinci-teorian yksi kompastuskiviä on anakronismi suhteessa vuoden 1988 C14-tulokseen, ja ennen muuta siksi, että kumpaakin kuljetetaan perusteluissa rinnatusten. Radiohiiliajoitus tehtiin kankaan rosoisimmasta, likaisimmasta ja leikellyimmästä kulmasta, johon tekstiiliekspertit varoittivat kajoamasta täsmällisesti ilmaisten, että sitä on saatettu paikkailla keskiajalla. Juuri näin on monitieteellinen testaus viime vuosina osoittanut tapahtuneen. Pellavaliinan puuaineososan vanilliini vähenee säännönmukaisessa jaksotuksessa ajan kuluessa, niin että sitä voidaan käyttää suhteellisen ja absoluuttisenkin ajanmäärityksen välineenä. C14-näyteosa kankaalla pitää sisällään 37% vanilliinia, joka vastaa keskiaikaista tulosta. Testit eri puolelta kangasta muualta osoittavat, että sen vanilliinipitoisuus on alle 5%. Se vastaa noin 2000 vuoden ikää.

Dosentti Juha Hiltunen

Anonyymi kirjoitti...

Täytyy kuitenkin odotella vielä uutta radiohiiliajoitusta tai vastaavaa keskiosista niin tulkinnat olisivat varmemmalla pohjalla.

PV

Anonyymi kirjoitti...

Usein kritikoiden esitetään ja perätään Torinon käärinliinalle uutta tadiohiiliajoitusta, koska vuoden 1988 toimenpide oli fiasko. On kuitenkin mitä suuremmassa määrin luultavaa, että sen antama tulos olisi hyvin epävarma. Tämä johtuu useastakin syystä. Ensinnäkin vuoden 1532 tulipalon runsaat joka puolelle kangasta ulottuneet palo- ja vesivauriot ovat "saastuttaneet" sen niin, että ensinnäkin hiilipitoisuus on kauttaaltaan korkeampi kuin sen alkuperäinen tila, mikä luonnollisesti nourentaa ajoitustulosta. Toisekseen eri tahoilta otetut näytteet antaisivat todennäköisesti villisti vaihtelevia arvoja, joista ei voisi vetää mitään tieteellisesti päteviä johtopäätöksiä. Kolmanneksi vanhat ikiaikoja esillä olleet reliikit ovat juuri kontaminoitumisestaan johtuen kaikkein epäkiitollisimpia ajoitettavia. Tulevaisuudessa saattaa olla käytössä luotettavimpia menetelmiä, joita voidaan käyttää tätä tarkoitusta varten.

Dosentti Juha Hiltunen

Anonyymi kirjoitti...

Arkeologi Shimon Gibson kollegoineen löysi Jerusalemista haudan 2009, jossa oli leprasta (spitaali) kärsineen ja tuberkuloosin menehtyneen miehen jäännökset. Hautalöydön tutkimuksissa on käynyt ilmi vainajan eläneen noin. 1-50 jKr. Hauta on ilmeisesti yläluokan tai pappissuvun sukuhauta.

Gibson sanoi vainajan olleen haudattu sen ajan juutalaisten tapojen mukaan. Vainajan ruumis, kädet ja jalat oli kääritty käärinliinoilla, jotka koostuivat useasta osasta. Vainajan kasvot oli peitetty erillisellä irrallisella kasvoliinalla. Gibsonin mukaan sen ajan mukaisesti varauduttiin valekuolemaan, jos vainaja ei ollutkaan kuollut, niin heikkokuntoinenkin kykeni ravistamaan kasvoliinan pois päästä ja huutamaan apua. Gibsonin mukaan irrallisella kasvoliinalla varmistettiin ettei ketään haudattu elävältä.

Professori Shimon Gibson sanoi, että Torinon käärinliina ei sovi yhteen ensimmäisen vuosisadan Palestiinan hautaamistapojen kanssa. Gibsonin mukaan Jerusalemin käärinliina oli kudottu eri tavalla kuin Torinon käärinliina. Jerusalemin käärinliina koostui monesta osasta, joka oli hyvin yleistä siihen aikaan. Gibsonin mukaan Torinon käärinliinassa on käytetty monimutkaisempaa toimikassidosta, joka yleistyi vasta keskiajalla.

Shimon Gibsonin arkeologiset todisteet ovat yhtä pitäviä Raamatun todistuksen kanssa, sillä Raamattu todistaa Lasaruksen ja Jeesuksen kohdalla, että heidän ruumiinsa, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla:

Joh 11:44 Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä, ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi heille: "Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä".

Joh 19: 40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin, niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.

Joh 20:
6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.

Raamattu todistaa, että Herran Jeesuksen keho, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla. Lasaruksen kohdalla alkuteksti käyttää sanaa keiria, joka on Joh 11:44 monikossa. Tämä tarkoittaa sitä, että Lasaruksen keho, kädet ja jalat käärittiin usealla liinalla. Joh 11:44 hikiliina on alkutekstissä soudarion, joka on yksikössä. Joh 11:44 mukaan Lasaruksen pää käärittiin erillisellä liinalla kuin muut ruumiinosat. Shimon Gibsonin arkeologisen löydön vainaja oli haudattu täsmälleen samoin kuten Lasarus.

Joh 19:40 käärinliina sana on alkutekstissä othonion, joka esiintyy tässä monikossa. Joh 20:6 käärinliina sana on othonion, joka on tässä jakeessa monikossa. Joh 20:7 hikiliina on alkutekstissä soudarion, joka on yksikössä. Shimon Gibsonin arkeologinen löytö on yhtäpitävä Raamatun todistuksen kanssa, sillä Herran Jeesuksen ruumis, kädet ja jalat käärittiin alkutekstiin mukaan usealla käärinliinalla sekä Hänen päässään oli ollut erillinen kasvoliina.

Torinon käärinliinan teorian mukaan Jeesus oli käärittynä tähän yhteen käärinliinaan. Raamatun todistuksen perusteella Torinon käärinliina on huijaus ja väärennös.

Sivun tekstilähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/torinonkaarinliina.html

Anonyymi kirjoitti...

"ne olisi täytynyt tehdä enemmän tai vähemmän yhtäaikaisesti, joko kankaan roikkuessa korkeassa huoneessa vertikaalisesti tai yhtä isossa tilassa horisontaalisesti."

hahaha! Ja pidät tuota mahdottomana,
mutta yliluonnollista selitystä faktana.


Onhan se kankaan roikottaminen yli 4 metrisessä huoneessa, tietysti lähes taivaallinen ihme! :)

Anonyymi kirjoitti...

Huomasin tämmöisen uutisen, minkä mukaan nyt on saatu uusi (ja varma?) ajoitus liinalle: (Vinci ei siis asialla, vaan liina on aito, joo joo)
tv. Pekka

http://www.verkkouutiset.fi/index.php/tiede/985-tiede/118376-onko-torinon-kaarinliina-sittenkin-aito
Uusi tutkimus ajoittaa kiistellyn Torinon käärinliinan ajanlaskun ensimmäiselle vuosisadalle, Huffington Post -kertoo.

Vuosikymmenien kiistelyn kohteena olleen käärinliinan väitetään olleen Jeesuksen kuolinkääre.

Liinaan on painautunut pitkäpartaisen miehen kasvonpiirteet ja se on yksi katolisen kirkon suurimpia pyhäinjäännöksiä.

Padovan yliopiston tutkimuksessa liina onnistuttiin ajoittamaan siitä otettujen näytteiden perustella vuosien 300 eKr. ja 400 jKr. välille. Lisäksi tiedemiehet raportoivat löytäneensä liinasta otetuista näytteistä jäämiä, jotka vastaavat koostumukseltaan Jerusalemin maaperää.

Tutkimusta johtaneen professori Giulio Fantin mukaan liinan aitoudesta on satoja viitteitä, vaikka varmaa todistetta on vaikea löytää.

Liinan alkuperää on yritetty ajoittaa aiemmin vuonna 1988. Tuolloin tiedemiehet tulivat siihen tulokseen, että liina oli keskiaikainen väärennös. Nyttemmin kuitenkin uskotaan, että tutkimustulos on voinut olla virheellinen, koska liina on saattanut saastua keskiajalla tehtyjen paikkausten takia.

Tutkimuksen tulokset julkaistiin Fantin kirjassa Il Mistero della Sindone (Käärinliinan mysteeri), joka julkaistiin Italiassa pääsiäispyhiksi.

Liinaa säilytetään tarkasti säädellyssä ympäristössä Torinossa Italiassa ja sitä esitellään julkisesti vain harvoin. Liinaa on kuitenkin määrä näyttää televisiolähetyksessä lauantaina.